Strategi
14/4/25

Godt rykte gull verdt i krevende tider

Jo mer urolige tidene er, desto viktigere er et godt omdømme. Om du lurer på hvorfor, finner du noen av svarene her.

Et sterkt omdømme og høy grad av tillit er to sider av samme sak. Felles for dem begge er at de skaper trygghet i usikre tider. Nettopp derfor er omdømmebygging noe av det viktigste og mest langsiktige arbeidet en virksomheten kan gjøre.

Et godt omdømme er viktig – både eksternt og internt. Lojale kunder og ansatte blir når andre forlater. Mange virksomheter har erfart at folk velger trygghet fremfor risiko.

Det virksomheten har investert i omdømmebygging, får den igjen i form av økt robusthet og evne til å håndtere omstilling. Omdømmet fungerer som en buffer. Har du tillit i forkant, får du større spillerom når noe går galt.

Det gjelder ikke minst dersom medienes søkelys blir sterkere og mer kritisk – og når oppmerksomheten sprer seg i sosiale medier.

Et positivt omdømme gir også mer gjennomslag og påvirkningskraft. Sterke merkevarer med høy troverdighet blir lyttet til – av media, kunder og samfunnet ellers. 

Sist, men ikke minst: Investorer og samarbeidspartnere er mer tilbøyelige til å støtte selskaper med et solid og troverdig rykte, særlig når risikoen er høy. Det du har investert i form av prioriteringer, tid og ressurser, får du igjen når rammebetingelsene endrer seg.

Interessert i å styrke omdømmet, eller behov for råd om hvordan virksomheten bør kommunisere i krevende tider? Ta kontakt for en prat.